Maincast: українська мова приносить мільйони!
Компанію кіберспортивних трансляцій Maincast можна віднести до доволі стабільних. Точніше "умовно стабільних", адже бізнес в Україні зазнає багато випробувань останнім часом. Тому навіть ті компанії, які в 2022 році зазнали збитків, але змогли втриматися на ринку, вважаються досить міцними. На чому ж Maincast заробила мільйонний прибуток у 2023 році і яку роль у цьому відіграв інвестор Максим Кріппа?
Інформаційна довідка:
Студія Maincast була створена в 2018 році коментатором Віталієм Волочаєм і групою партнерів. Того ж року на стартап звернув свою увагу інвестор Максим Кріппа, який тільки починав формувати портфель активів. Перші інвестиції Максима Кріппи виявилися досить вдалими і співпраця з Maincast продовжилася. На думку ряду експертів, на даний момент Максиму Кріппі належить близько 80% компанії Maincast. Водночас, офіційні особи студії не підтверджують цю інформацію, хоча Віталій Волочай і не приховує, що Максим Кріппа є одним із співвласників і акціонерів.
Критичний етап і вихід на новий рівень
У певній мірі інвестиції в Maincast можна назвати не зовсім характерними для Максима Кріппи, який надає перевагу ациклічному стилю інвестування. Часто дотримуючись цієї стратегії, Максим Кріппа купує активи компаній, які мають труднощі, але володіють хорошим потенціалом. З Maincast вийшло інакше: це була інвестиція в стартап без труднощів, але й без особливих гарантій на успіх. Проте досвід ациклічного інвестування знадобився Максиму Кріппі в 2022 році, коли у студії почалися великі труднощі, пов'язані з війною.
Окрім загальних і всім зрозумілих проблем, які створила повномасштабна війна, у Maincast почалася криза, пов'язана з основним продуктом. Оскільки мова трансляцій студії була російською. І не випадково, адже україномовний сегмент кіберспортивних трансляцій був дуже маленьким і вузьким, більшість користувачів з країн колишнього СНД надавали перевагу перегляду трансляцій російською. Але повномасштабне вторгнення з боку Росії зробило звичну модель роботи неможливою з низки політичних та етичних причин.
Як це часто буває в бізнесі, одна проблема тягне за собою іншу. Неможливість працювати російською мовою призвела до колізії щодо вже придбаних прав на трансляції. У пакеті були права як на україномовне, так і на російськомовне мовлення. Переговорний процес з правовласниками затягувався, оскільки необхідно було відмовитися від однієї частини прав із одночасним збереженням другої.
І вишенькою на торті виявилися спонсорські контракти – ключове джерело доходу. Російських рекламодавців попросила піти сама студія Maincast – причини пояснювати не потрібно. А українські пішли через внутрішні економічні проблеми. Підсумком стала невтішна ситуація: нульові доходи та туманні перспективи. Криза в Maincast тривала 4 місяці, але ні працівники студії, ні інвестор Максим Кріппа не залишили компанію.
Формування сегмента та завоювання лідерства
На користь студії Maincast зіграли два фактори: загальний тренд на українську мову і Марафон єдиних новин. Перший фактор вплинув на темпи формування нового україномовного сегмента кіберспортивних трансляцій. В якому Maincast почала грати першу скрипку. Найпоказовішим у цьому плані є Counter-Strike. Тут обсяг трансляцій з початком повномасштабного вторгнення зріс більше ніж у 2 рази: з 2,7 мільйонів до майже 8 мільйонів у 2023 році.
Аналітики зазначають, що українська мова зробила неймовірне сальто і вже обігнала за популярністю французьку і німецьку, ставши 6-ю у світі! Непоганий результат за без малого два роки. Зростання україномовної аудиторії стало для Maincast золотим квитком і принесло у 2023 році студії майже 19 мільйонів гривень доходу – це рекордна цифра за всі роки існування компанії.
Що ж стосується другого фактора – єдиних новин, то він зіграв на збільшення годин перегляду турнірів і загалом зростання інтересу аудиторії до кіберспорту. Дивитися новини 24/7 готові не всі, а реальна можливість відволіктися і отримати задоволення від українських перемог – кіберспорт.
Таким чином, Maincast вдалося два роки поспіль ставити рекорди. У 2023 році на піку стрім подивилося близько 60 тисяч осіб, у 2024 році – кількість глядачів на піку трансляції досягла позначки в 137 тисяч. І аналітики наполягають, що це не межа. За статистикою кіберспортивні турніри цікавлять 1% населення країн світу, а отже поточний потенціал українського сегмента становить приблизно 370-400 тисяч. І це без урахування зростаючої популярності кіберспорту і можливого збільшення відсотка громадян країн світу, які можуть стати фанатами кіберспортивних битв.
На сьогодні компанія Maincast завоювала 99% ринку трансляцій Counter-Strike українською мовою. Невеликий стартап за без малого 6 років виріс до монополіста. Минулого року лише чистий прибуток компанії склав 2,4 мільйона гривень. Цифра приємна сама по собі, але вона тим більше вражає, якщо знати, що в 2022 році студія зазнала майже 200 тисяч збитків. Maincast наочно демонструє успішність стратегії ациклічного інвестування Максима Кріппи, який безпомилково обирає компанії, здатні подолати кризу і вийти в ТОП.